U3F1ZWV6ZTI1MDc2Mzc4OTA2MTQzX0ZyZWUxNTgyMDM0ODE4OTk4Ng==

الثانوية العامة مش نهاية العالم

الثانوية العامة مش نهاية العالم 

 

الثانوية العامة مش نهاية العالم

 

حالة من التوتر والقلق والضغط العصبي يعيشها طلاب الثانوية العامة مع اقتراب موعد الامتحانات, وازداد التوتر والقلق بسبب تفشي وانتشار كورونا المستجد والخوف من العدوى والوساوس التي تسيطر علينا من الإصابة بالعدوى.


الثانوية العامة مش نهاية العالم

نصائح ليلة الامتحان 

  • لازم تعود نفسك على جو اللجنة ووضعية الامتحان بمعنى حل نماذج بوكليت شبيه بالامتحان النهائي وتحديد الوقت المقرر للمادة في البيت.
  • ابعد عن أسئلة المستويات العليا والأسئلة التي ليس لها إجابة لديك لأنها ستصيبك بالتوتر والقلق الشديد, وببساطة الاسئلة ستكون مباشرة طبقا لما قاله وزير التعليم رأفتا بحال الطلاب في ظل كورونا.
  • لازم تجهز ادواتك واللبس بتاعك قبل النوم واهم حاجة المياة او العصير مثلا.
  • نيجى بقى لاهم حاجة لازم تعملها اساسا الا وهي " الأكل والنوم " لازم الطالب ينام على الاقل من 6 الي 8 ساعات لأن النوم مهم جدا للراحة.
  • تصلي ركعتين قضاء الحاجة قبل النوم مباشرة بنية اني ربنا يوفقنا في الامتحان وبعد الصلاة تدعي اني ربنا يوفقك ويسهلك حالك وييسر امورك. 

الثانوية العامة مش نهاية العالم


حدد طريقك وابعد عن ضغط اهلك  

الثانوية العامة ليست النهاية, هناك اشياء اكبر من ذلك بكثير والاهم هو تأهيل الطلاب لسوق العمل وليس المجموع, حاول أن تقلل العبء على نفسك تجنب الإصابة بأمراض غير كورونا كالضغط والسكر والصرع … هذا دمار شامل لك… ويجب علي الأهالي ألا تحمل اولادهم فوق طاقتهم هذا العام, ولابد من الرأفة في تصحيح الإجابات مراعاة الظروف التي يمر بها الجميع, اهم حاجة في الثانوية انك تعمل الحاجة اللي انت عاوزها ومتكونش مكبر عليها من قبل الأهل, لانك ببساطة لو عملت عكس ماانت عاوز لفرض اهلك عليها أو رضاهم, تأكد انها ستقضي علي حياتك تماما وتفشل بها .

 
الثانوية العامة مش نهاية العالم

 

نصيحتي لك…

حاول انك تعمل الحاجة اللي أنت عاوزها و حاببها وحدد طريقك وهدفك وطموحك اللي نفسك توصلها وجرب كل الطرق للوصول الى أهدافك وطموحاتك ولا تيأس.
واخيرا نتمنى التوفيق للجميع و دوام التفوق والنجاح.  
حقائق شرب القهوة يوميا من هنا 
رسالة وصورة من غير تحية للحكومة الغير ذكية لتضحية بطلابها من هنا 

تعليمات بسيطة لحماية اولادك من كورونا من هنا
تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

الاسمبريد إلكترونيرسالة